måndag 6 februari 2012

AdWords

Sökordsmarknadsföring


Detta kan du (delvis) påverka:

  • Varför din annons skall visas (vilken sökfråga).
  • När annonsen skall visas (tidpunkt, årstid, dag osv).
  • Var på jorden annonsen skall visas.
  • Vilken position på sidan annonsen skall visas (genom budgivning och kvalitet på annonsen).
  • Hur annonsen som visas skall se ut.

AdWords struktur

Det finns olika nivåer på ett konto:
  • Kampanj
  • Annonsgrupp
  • Annonser
Man bör ha flera annonsgrupper i en kampanj för att se vilken som funkar bäst, hur många som söker på vad i annonserna. Varje annonsgrupp bör även ha flera annonser.
Annonserna roterar, vilket innebär att de ej matchas med ett specifikt sökord i samma annonsgrupp. Detta för att se vilken som presterar bäst (CTR).


(Exempel. Du har en städfirma som städar åt både privata hushåll och firmor. Kampanjen kan då heta städföretagets namn. Lämpligt blir då att dela upp privata hushåll och firmor i två olika annonsgrupper. Dessa annonsgrupper ska sedan ha annonser för specifika delar inom annonsgrupperna. Exempelvis kan privata hushåll innebära en annons för vanlig städhjälp och en annan som riktar in sig mot flyttstädning.)

Om Google gillar din annons får du lägre klickkostnad (CPC).
Bra kvalitet + pris = bra placering på Google. 

Det gäller att få rätt besökare genom annonsen, man vill slippa de som inte tänker köpa något men ändå klickar på annonsen. Det ger bara dig som annonsör onödiga utgifter.

Sökfråga - någon gör en sökning på Google, sökfrågan matchas med sökord som är angivet av dig som annonsör för att din annons skall visas.

Du har olika matchningsalternativ att välja mellan när du skriver in dina sökord:
  • Bred
  • Modifierad bred (plus)
  • Fras
  • Exakt
  • Negativ
Detta är bra för att få reda på hur många som sökt (skrivit en sökfråga) på exakt de sökord du skrivit in.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar