söndag 12 februari 2012

Joomla!

Vi har äntligen börjat komma igång med "Joomla-sidan", där jag ska ha mitt fiktiva företag. Just nu håller vi på att lära oss om hur man lägger upp allt från artiklar till nya moduler. 


Jag längtar tills vi får börja skapa den riktiga sidan. Till den kommer vi att använda oss av "Artisteer" - Joomla template maker. Det innebär att jag ska kunna göra min egna design på sidan och slippa använda mig av färdiga mallar.


Mer komponenter som vi kommer att använda oss av är " Virtuemart" - gratis e-handelsplattform. Med denna får man olika moduler som tex kundvagn och sökfunktion.


Under förra lektionen laddade vi ner pluggen "fboxbot" som ger besökaren möjligheten att klicka på en mindre bild så att den blir större. En mycket bra funktion.


En bra funktion att arbeta med Joomla är att man kan redigera artiklar både i "back-end" och i "front-end". När man redigerar artiklar i "front-end" loggar man helt enkelt in på sidan, sedan visas en ikon för papper och penna som man klickar på. Därefter är det bara att börja redigera.
(Man har en modul för "log in", där kan man även välja vilka sidor som ska ha "log in" möjlighet.)


  • Komponent = Externt program som installeras i Joomla. 
  • Modul = kan vara fristående eller hänga ihop med komponenten, ex. Photoshop har penslar som man kan ladda ner - penslarna är i detta fallet moduler.

Tänk på att allt som installeras till Joomla ska vara zip-filer/komprimerade filer. Programmet zippar upp åt dig!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar