måndag 6 februari 2012

Ord inom sökordsmarknadsföring


Några förklaringar på förkortningar/ord inom sökordsmarknadsföring:


CTR = Click Through Rate (klick/visningar=%). Antalet klick som annonsen/sponsrade länken tar emot dividerat med antalet gånger den har visats. CTR mäter hur bra reklamkampanjen har lyckats fånga besökarens intresse.


CPC = Cost Per Click, kan även vara PPC (Pay Per Click). En annonsör köper sökord för sin webbplats på tex Google. Användaren av sökmotornätverket skriver in en sökfråga som triggar annonsörens sökord vilket gör att annonsen visas i anslutning till sökresultatet. När användaren klickar på annonsörens länk får då annonsören betala en viss klick-kostnad.

CPM = Cost Per Mille, kostnad per tusen visningar. (Exempel. En sida har 100 000 visningar. Annonsören betalar 2,50 kr per 1000 visningar. 100 x 2,5 = 250 kr för 100 000 visningar.)


Display-nätverk = Det är partnersajter till Google som tex. bloggar / webbplatser, sociala nätverk, som samtycker till att visa Google-annonser. Dessa används för att publicera Google-annonser. Dina annonser visas endast i display-nätverket om du tillåter det genom en förinställd standard i Google AdWords.


Sökpartners = Webbplatser i söknätverket som samarbetar med Google för att visa annonser. Du kan välja om du vill att dina annonser visas hos sökpartners genom att välja eller klicka bort alternativet för söknätverket i Google AdWords.


Konvertering (omvandling) = När ett klick på din annons leder till ett beteende som är värdefullt för dig. Kan vara köp, registrering, hämtning av material osv. Du bestämmer vilken åtgärd som räknas som omvandling. Du kan identifiera vad kunderna gör på din webbplats kostnadsfritt med verktyget omvandlingsspårning i Google AdWords. Det finns två typer av omvandlingar som kan visas i rapporterna:
En per klick - Omvandlingar som räknas som en per kund även om kunden gör flera omvandlingar. Praktisk metod vid tex registreringar.
Många per klick - Kan räkna flera omvandlingar för varje annonsklick. Praktisk vid tex e-handelsköp.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar