tisdag 28 februari 2012

Hur skriver man för webben?

Det är svårare att läsa en text på webben. Bildskärmen har sämre upplösning - det blir jobbigt för ögat, man tappar lättare tråden på skärmen, texter störs ofta av annonser och man vet mindre om avsändaren.

På webben kan läsaren själv bestämma vilken ordning saker och ting läses, därför är läsaren inställd på att få styra själv.
Forskning visar att andelen besökare som går in på någon annan sida än startsidan ökar. Det är också vanligt att, även om besökaren hamnar på startsidan, hoppa över den och gå vidare till en annan sida på webbplatsen.

Hur läser man på webben?
Den som surfar på nätet  hittar i genomsnitt något intressant på var femte sida.
Ofta tar läsaren en snabb titt för att se om det finns något intressant, finns det inte - surfar de vidare. En liten tumregel brukar säga att hittar inte läsaren något intressant på 3-4 sekunder surfar de vidare.
De som surfar på webben är oftast ute efter en viss specifik information, de letar aktivt och otåligt efter informationen. Surfaren läser i genomsnitt en femtedel av texten. 
En kartläggning på hur läsarna rör ögonen när de tittar på en webbsida, visar att de rör sig som bokstaven F. Två snabba svep från vänster till höger och därefter kolla långsammare längs med vänstra marginalen. Anledningen är att läsaren vill hitta något intressant så fort som möjligt.

 Eftersom läsaren är otålig och skannar av sidan måste man tänka på att:
  • Viktigaste i innehållet måste framgå av de två första styckena.
  • Se till att det går att skumläsa texten.
  • Skriv rubriker som fungerar som länkar.
  • Nyckelord måste finnas i rubriker/punktlistor. 

Hur ska man då göra för att det ska gå att skumläsa texten?
Det finns olika metoder för att lyfta fram information, så att det lättare går att skumläsa en sida:
  • Ingress - en sammanfattning av texten
  • Faktaruta - underlättar för läsaren
  • Mellanrubrik - lyfter fram viktig information
  • Fetstil - markerar väsentlig information
  • Blankrad - underlättar för skumläsning
  • Indrag - tex om man vill lyfta fram ett citat
  • Punktlistor - gör informationen överskådlig

Undvik understruket! Det förknippas med länkar, kan man då inte klicka på det som är understruket irriterar.
Undvik även kursivt, det är svårare att läsa på skärmen.

Vad menas med att rubriken ska fungera som länk?
Besökaren kommer oftast in till webbsidan genom en länk, denna länk är ofta identisk med rubriken. Det är alltså rubriken som lockar till klickning. Det man vill uppnå med rubriken är att locka RÄTT läsare att klicka på länken.
Om rubriken inte är intressant för en läsare kommer den sannolikt inte att läsa resten av texten. Rubriken ska tydligt förmedla vad texten kommer att handla om. Var ALLTID tydlig när du formulerar dig på nätet.

Vad menas med nyckelord?
Nyckelord är sökord/fraser som påverkar hur högt upp på sökmotorer webbplatsen hamnar. Det som står i rubriker är därför viktigt för att få en bra position. Det gäller därför att fundera ut vad folk som är intresserade av det du erbjuder på din webbsida, använder för sökfrågor för att hitta till din webbplats.

Målgruppen
En viktig fråga att ställa sig när man skriver på webben är vem/vilka man vill nå.
Man skall även tänka på att de som inte är målgruppen kan läsa texten, så även din värsta konkurrent. 
















lördag 25 februari 2012

Filformat för webbläsare och olika färgsystem

Filformat för webbläsare
.jpg
.png
.gif

JPG
Komprimerande (förstörande), tar bort färginfo. Varje gång du sparar en.jpg tar du bort ytterligare färginfo, därför ska du när du jobbar med bilden använder du filformatet .psd, när du är klar sparar du i .jpg.

Fördel med .jpg är att den är bra till fotografier och stora bakgrunder. Den visar 16,7 miljoner färger. Alla webbläsare kan se bilden i .jpg.

Nackdel med .jpg är att den inte kan visa transparens (kan inte göra delar genomskinliga) och att den är komprimerande.

PNG
Detta filformat är inte komprimerande vilket innebär att du kan spara hur många gånger som helst utan att tappa färginfo. 

PNG stödjer alfakanaler, man slipper taggiga kanter - fungerar på små fotografier. PNG visar 24 bit färg.

GIF
Detta filformat var vanligt förr och användes till grafiska element, har nu ersatts av .png. Kan bara visa 256 färger.


Färgsystem

RGB (Röd, Grön, Blå) - Additiv färgblandning = Tillför ljus.

Vitt = 255,255,255
Svart = 0,0,0

RGB är de additiva primärfärgerna.
CMY (Cyan, Magenta, Yellow) är de additiva sekundärfärgerna som uppstår när man blandar färger i RGB.

Rött+Grönt = Gult (Yellow)
Grönt+ Blått = Cyan
Rött+Blått = Magenta

CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Keycolor/Svart) - Subtraktiv färgblandning = Varje pigment tar bort ljus.

Vitt = 0%,0%,0%,0%
Svart = teoretiskt 100% på respektive färg, men så mycket färg kan man man inte trycka, därför finns det standarder för hur många procent man kan lägga på (ca 320% på bestruket papper).

Teoretiskt blir C+M+Y =svart, men i verkligheten blir det en gråbrun nyans, därför måste man lägga till svart för att få riktig svart i trycket.

CMY är de subtraktiva primärfärgerna, blandas dessa blir det subtraktiva sekundärfärger:

Cyan+Magenta = Blått
Magenta+ Gult = Rött
Cyan+Gult = Grönt

OBS. CMYK används inte på webben, den används i tryck!

Hexadecimal - webbsäkra färger

Färger på nätet anges med hexadecimaler i html-koden eller css-koden. Vissa standarfärger kan anges direkt som de är tex. blå, gul, röd osv.

#000000 = svart
#FFFFFF = vitt








Mer om SEO, sökord och att jaga länkar

Hur vet man att googles sökrobotar hittat sidan? 
  • Googla på sidan.
  • Gå in på "cachedpages.com" och skriv in webbsidans adress, har sökrobotarna hittat sidan finns cache.

Hitta bra sökord
När man optimerar sidan med sökord måste man ta hänsyn till konkurrensen och efterfrågan. Det finns ett samband med många sökningar och konkurrensen.
Ett verkyg som kan vara bra att använda sig av är "keyword-tool" som ligger under verktyg i AdWords. Denna är egentligen inte optimerad för SEO men är lite intressant i det syftet att du även ser sökordsvolymen - hur många som söker på just det ordet.

Tänk på att AdWords och SEO har olika "spindlar" (sökmotorer som analyserar sidan).

Konkurrens i SERP - gör en konkurrensanalys
Hur många träffar kan man få på ett visst ord? Prova att skriva in ordet med och utan situationstecken.
Utan innebär att om sökordet innehåller två ord så kanske inte båda orden finns med i sökningen.

Kolla upp onpagefaktorer - vad gör att de sidor som ligger högt rankas högt?
Innehåll, titel, rubrik, länkar (inlänkar, interna länkar osv). 

 Faktorer som påverkar hur SERP:en kan se ut
  • Plats - orten du befinner dig på (google känner av det)
  • Historik - google anpassar ditt sök till de sidor du varit inne på (din historik)

 Några tips
  • Tänk på att sökmotoroptimera respektive sida på sajten!
  • Lägg inte alla resurser på att konkurrera med de största företagen. Om du har sökord "skor", välj istället specifika skor som tex "asiatiska röda skor". Var snävare.
  • Stirra dig inte blind på positionen och antal besökare. Det gäller att få RÄTT besökare i stort antal och få dem att konvertera (köpa). Sannolikheten blir större med konvertering om du valt snävare sökord.

Varför ska man jaga länkar till sin sida?
Om många länkar till en sida ser google att många gillar den och ger sidan en högre PR (PageRank).

För att få fler länkar måste man först nå ut till andra och det kan man göra genom:
  • Webbkataloger - anmäler sin sida dit.
  • Trafikbyte - besök andra sidor och få fler besökare.
  • Gå med i blogglistor
  • Länkhjul
  • Länkvänner - länka till en sida och få en länk tillbaka.
  • Twitter
  • Facebook
  • Skriva en länk i andras gästlistor

Räkneexempel, sökningar och konverteringsgrad genom hög vs låg kundförtjänst:

Sökord: Avtal

  • Kundförtjänst: 15 000kr
  • Sökningar - 1000st

1000 sök x CTR 1% = 10 besök 
konverteringsgrad på 10% = 1 kund
1 kund x 15 000kr = 15 000kr

Sökord: Arbetsrätt

  • Kundförtjänst: 5000 kr
  • Sökningar: 5000st

5000 sök x CTR 1% = 50 besök
konverteringsgrad på 10% = 5 kunder
5 kunder x 5000kr = 25 000kr







onsdag 22 februari 2012

Kommandon i google.se

  • intitle - exempel. intitle:"avtalsjurist göteborg" = får veta hur många som har titeltaggen.
  • inurl - exempel. inurl:"avtalsjurist" = får veta vilka sidor som har ordet i sin URL.
  • cache - exempel. cache:www.prunellamodularis.blogspot.com = får veta om/när google senast indexerade din sida.
  • link - exempel. www.prunellamodularis.blogspot.com = får lista på sidor som länkar till denna sidan, är inte helt 100% säker. Finns betalverktyg som är bättre. En av dem är opensiteexplorer.

tisdag 21 februari 2012

Krydda maten

Krydda maten
Bli kryddsmart och krydda mera, krydda maten och ta del av dess hälsofrämjande effekter.

Studier visar att det lönar sig att använda olika smakförstärkare när man kryddar maten. Kryddor har länge använts som medicin och är vanliga ingredienser i olika huskurer. Kryddor innehåller en mängd hälsofrämjande ämnen som är bra för kroppen.
Tillhör du kategorin av människor som saltar för mycket? Då kan du göra stora hälsovinster genom att byta ut en del av saltet mot kryddor.

Byt ut gamla kryddor, desto äldre kryddorna blir desto mindre näringsämnen och aromer innehåller de.


Vilken krydda passar till vad?
  • Basilika - Pasta, pizza, tomaträtter och sallader.
  • Cayennepeppar - Soppor, dressingar, såser, skaldjurs- och fiskrätter samt köttgrytor.
  • Citronpeppar - Passar utmärkt till fiskrätter.
  • Chili - Passar perfekt till all matlagning.
  • Curry - (Ingredienser: Kanel, koriander, gurkmeja, spiskummin, kryddpeppar, kardemumma, ingefära, kryddnejlika, muskotblomma och bockhornsklöver.)
  • Vanligt i indiska och asiatiska rätter. 
  • Garam Masala - (Ingredienser: Koriander, spiskummin, kanel, kryddnejlika, svartpeppar, kardemumma, lagerblad.) Ris-, grönsaks-, fisk-, kyckling-, kött-, gryt-, wok och orientaliska rätter.
  • Gurkmeja - Den sätter färg och god smak på ljusa såser, soppor, ris, couscous och asiatisk mat.
  • Ingefära - En viktig ingrediens i fisk-, grönsaks-, kött- och curryrätter samt i ris och couscous. Även i pepparkaksdegen.
  • Kanel  - Den passar perfekt till fil, bakverk, frukt och i grytor. Kanel ingår i många kryddmixer.
  • Kardemumma - Bakning och asiatisk matlagning.
  • Mejram - Passar bra till fisk- och skaldjur, nöt-, fläsk- och lammkött, kyckling, potatis och pastarätter.
  • Oregano - Italiensk pizza och pastarätter. God i grekisk sallad, mexikanska bönrätter, tomatsoppa, marinader, stekta grönsaker, grytor, soppor, fiskrätter och inte minst till grillat kött.
  • Paprika - Kött- och grönsaksgrytor, fisk- och skaldjursrätter, såser, sallader och salladsdressingar.
  • Rosmarin - En populär krydda till vilt, lamm, kalv och grönsaker.
  • Spiskummin - Dess starka arom och mustiga smak passar till lamm, kyckling, grytor och grönsakssoppor.
  • Svartpeppar - Kryddan är den omogna och torkade frukten från pepparplantan och används i all slags matlagning och som bordskrydda.
  • Timjan - Passar utmärkt till kyckling, fisk, kött, marinader, såser och soppor.
  • Vitlökspulver - Dressingar, marinader, sallader, grönsaks-, fisk- och kötträtter.
  • Vitpeppar - Passar nästan till all matlagning och framförallt till ljusa såser och soppor.
  • Örtsalt - Salladen, dressingen eller på grönsakerna. 


Lär dig hur man gör min favoritkrydda - Garam Masala:





Några exempel på kryddornas hälsofrämjande effekter:
  • Basilika stimulerar matsmältningen och innehåller mycket antioxidanter.
  • Cayennepeppar är en sorts chili och har flera bra egenskaper som att den är slemlösande, bra för matsmältningen och ämnesomsättningen. Cayenne sänker blodtrycket och är bra mot kärlkramp.
  • Chili är bra för att stabilisera blodsockret. Det är även bra för fettförbränningen och anses vara bakteriedödande.
  • Gurkmeja kan ha en antiinflammatorisk effekt och skyddar mot tarmsjukdomar.
  • Ingefära innehåller mest antioxidanter per gram och är bra mot inflammationer, magbesvär, illamående och anses vara bra mot högt blodtryck och sänker det dåliga kolesterolet.
  • Kanel är bra att stabilisera blodsockret med, en halv tesked om dagen räcker.
  • Kardemumma Bra mot matsmältningsbesvär.
  • Koriander Är bra för matsmältningen.
  • Lök (gul lök) har under studier visat sig skydda mot cancersjukdomar.
  • Oregano har visat sig innehålla mest antioxidanter av alla kryddor per 100 gram.
  • Persilja innehåller bland annat C-vitamin, järn och betakaroten. Den kan även stärka immunförsvaret och förbättra förbränningen av kolhydrater.
  • Rosmarin innehåller järn och antioxidanter.
  • Timjan Har kramplösande effekt. Innehåller även C-vitamin.
  • Vitlök påstås skydda mot cancersjukdomar och är bra mot förkylning och hjärt- och kärlfunktionen.

Hur kryddar man maten för barn? 
Du behöver inte vara rädd att krydda maten med örter som till exempel persilja, dill och koriander. Det man ska vara försiktig med är saltet, eftersom barn under ett år inte kan reglera saltbalansen på rätt sätt.

Kan man vara allergisk mot kryddor?
Det är ovanligt att man är allergisk mot kryddor, däremot är det vanligare med korsallergi. Korsallergi uppstår ofta till följd av pollenallergi. Personer som är allergiska mot exempelvis björkpollen är mer benägna att reagera på kryddor, eftersom de ämnen i kryddorna som orsakar allergier är väldigt lika motsvarande ämnen i pollen.
Symtomen från en kryddallergi är oftast relativt milda, såsom hudreaktioner, nässelfeber och astma.

Får man ge kryddor till hundar?
Hundar får ej äta viktlök, de tål ej varken lök eller vitlök. Skulle de få i sig detta kan det innebära dödlig utgång då det slår ut njurarna. Däremot går vitlökspulver bra. Vill du läsa mer om hundar? Kolla in denna sidan om dvärgschnauzer.

Kryddor/Örter till massage
Det finns kryddor som fungerar bra till massage, då värmer man upp örter som masseras på kroppen. Örterna importeras från Thailand och lindrar värk och smärta i rygg, nacke, axlar och skulderblad. En bra kiropraktor som också utför massage är Kroppsfysiken.

Ekologiska kryddor
En bra sida med ekologiska kryddor utan tillsatser (mitt fiktiva företag) - Aromaspice.

Länkar till bra böcker som handlar om kryddor: 



måndag 20 februari 2012

Det kommer snart ett inlägg om kryddor

För att inte förvirra några besökare vill jag förvarna om att jag inom kort kommer lägga ut en text som handlar om kryddor på min sida. Detta för att jag ska lära mig att optimera texter för SERP:en.
 
Sedan slår jag två flugor i en smäll då mitt fiktiva företag ska sälja ekologiska kryddor, så det blir ett bra sätt att börja marknadsföra företaget genom att prata om kryddor.
 
 
 

Lite HTML-koder

<html> Start/slutkod på hela sidan.

<head> Info om sidan - det som inte syns i själva webbläsaren.

<body> Det som syns på sidan ska skrivas in här.

<title> Titel på sidan - längst upp i webbläsaren.

<p> Paragraf.

<br> Radbyte (Man kan även göra "Soft Return" = Shift+Enter, då börjar raden direkt under föregående).

<h1> Stor rubrik (Det finns olika strl på rubriker - 6 st, <h1>,<h2>, <h3> osv).

<b> Fet text.


<strong> Fet text.


<a href> Länk.

<target> Talar om var en länk ska öppnas.


<blank> Används i <target> och betyder att sidan visas i ett nytt fönster.

<self> Används i <target> och betyder att sidan visas i samma fönster som länken finns i.

<img> Bild.

<ul> Underordnad lista. Exempel. Göteborg: - Nöje - Bad - Sevärdheter.

<li> Typ av numrerad lista - bulleted list. Skrivs in i <ul>.

<table> Tabell.

<td> Cell i en tabell.

<tr> Rad i en tabell.

<hr> Horisontellt streck.

<div> Block/Box, man lägger element i denna box. Element = text, bild osv.

<id> Alla dokument/element får ett id-nummer. Kan bara användas på det specifika elementet.

<style> Stilmall/Layoutmall.

<class> Ett element som kan användas flera gånger på en sida.

<iframe> Inbäddad ram, länka in andra sidor till sin egen sida.

<php> Skriptspråk, körs på webbservrar. Finns 3st: PHP-MySQL, ASP - MsSQL, HTML.


 Strukturen i html-kodningen:
<html>
<head>
</head>
<body>
</body>
</html>

META-taggar 
Meta-taggar och titel-taggar läggs in mellan <head> och </head>. META-taggar innebär "keywords" och "Description".
Se nedan:

<head>
<title>SIDANS TITEL HAMNAR HÄR</title>
<meta name="Keywords" content="HÄR LÄGGER DU IN NYCKELORDEN" />
<meta name="Description" content="HÄR LÄGGER DU IN EN FÖRKLARING OM SIDAN" />
</head> 

ALT-taggar
Detta är en beskrivning på bilden för att sökmotorerna ska veta vad bilden föreställer, den är även till för att blinda personer ska kunna veta vad det är för bild, ett program läser då upp texten på förklaringen.
Leta upp <img och lägg till din beskrivning på bilden, se enligt nedan fetmarkerad röd text:

<img alt="DIN BESKRIVNING" border="0" height="266" src="sökvägen till bilden" width="400"/>







SEO + Google SERP

Google SERP (Search Engine Results Page) är enkelt förklarat länkar till andra sidor på nätet.
Googles sökmotor hittar info, lagrar den och sorterar den. När någon söker efter något på Google, tittar sökmotorn på den info som den har lagrat för att ge ut länkarna. Det som är mest relevant hamnar först i SERP:en - får en bra pagerank.

Faktorer som påverkar om googles sökrobotar kan undersöka webbsidan för att ge den en bra "pagerank" (sidrankning):
  • Titel på webbsidan - som syns i webbfliken
  • Innehållet - Var inte för "tjatig" med ord
  • Rubriker - <h1>, <h2>, <h3> osv.
  • Länkar - Interna, inkommande och utgående
  • Domänen 

 Pagerank och länkar 
  • Det är bra att få en länk från en sida med högt värde
  • Många inlänkar är bra för PageRank
  • Ord i titeltaggen - bra reklam

Tänk på att bygga en webbplats efter sökorden! 

 




fredag 17 februari 2012

Vad är e-handel?

När ett företag/konsument säljer, köper, byter produkt, tjänst eller information över internet.

Det finns olika branschord inom e-handeln som är bra att känna till:
  • Ren e-handel - När produkt, beställning och leverans sker helt digitalt.
  • Partiell e-handel - När någon av delarna produkt, beställning eller leverans inte är digitalt. Det innebär tex att om produkten skickas med frakt så är det en partiell e-handel.
  • Distanshandel - När kunden inte besöker säljarens lokal utan beställer genom brev, telefon eller e-handel.
  • B2B - Business to Business, e-handel mellan företag och organisationer.
  • B2C - Business to Consumer, e-handel mellan företag och konsument.
  • C2C - Consumer to Consumer, e-handel mellan privatperson och konsument (tex annonsforum, nätauktion).
  • B2G - Business to Government, e-handel mellan företag och regering/statlig verksamhet.
  • B2B2C - Business to Business to Consumer, e-handel där ett företag som säljer till konsument via ett annat företag.




Produktfotografering

Idag fick vi prova på att produktfotografera, jättekul! 
Vi fick själva ta med oss något att fota, jag valde så klart något passande till mitt fiktiva företag “Aromaspice” – ekologiska kryddor utan tillsatser. Bilderna kommer att hamna på e-handelssajten som jag ska skapa till mitt företag. Kolla in min blogg om fotografi.




måndag 13 februari 2012

Grafisk Profil

I en grafisk profil är det viktigt att ha med kärnvärden, logotyp, bildspråk, färger, typografi och det grafiska uttrycket.

Här kan du läsa min grafiska profil för "Aromaspice":

Inledning – det grafiska uttrycket
Det grafiska uttrycket för Aromaspice ska associera det vi står för – ekologiska produkter utan tillsatser.
Vår slogan är ”För miljön och hälsans skull” och ska vara ett tydligt koncept genom hela den grafiska profilen, eftersom den är tydligt förknippad med de målgrupper Aromaspice vänder sig till.
Eftersom Aromaspice är ett e-handelsföretag är det viktigt för oss hur vi framställer oss på internet. Vår webbsida ska förmedla att hälsosam kost även innebär rätt kryddor och örter och att det redan uppstår vid tillverkningsstadiet. Dit hör miljön, då våra produkter baseras på att de kommer från certifierade tillverkare och odlare. Det innebär att produkterna odlas och tillverkas utan varken konstgjorda eller kemiska ämnen.
För att tydliggöra sambandet mellan vår webbsida och vår slogan har vi noggrant valt ut färger som även har ett samband med de kärnvärden vi vill förknippas med.

Kärnvärden
För Aromaspice är kärnvärden viktiga grundstenar i varumärkesplattformen. De ska tydligt kopplas samman med våra grundläggande värderingar. Vi har valt orden miljö, hälsa, pålitlighet och kunskap.

Miljö - för våra ekologiska produkter. (ISO cert 14001 och garanti genom EU:s förordning 2092/91, att våra produkter är kontrollerade.)
Hälsa - för att våra produkter inte innehåller några tillsatser som klumpförebyggande medel,
smakförstärkare, socker och salt.
Pålitlighet - för att vi har säker e-handel och har snabb leverans.
Kunskap - för att vi har mycket god kunskap inom miljövänliga och hälsosamma produkter och
noggrant väljer våra leverantörer.

Logotyp
Den vektoriserade bilden symboliserar aromerna som frigörs under matlagningen/bakningen och avger en god doft.
Typsnittet följer bildens former och dess symbolik för aromerna. Namnet skrivs alltid med gemener i logotypen.
Logotypen får endast vara på vit bakgrund.

Bildspråk
Aromaspice har valt att säkerställa grundregler för bildspråk, då det är viktigt att bilderna uttrycker det vi med våra kärnvärden associerar oss med.
Bilderna skall alltid vara i färg. De får vara fotograferade både utomhus och i studio.
Bilderna skall vara starkt associerade till miljö och hälsa.

Färger
Vi har valt tre huvudkategorier på färger. Dessa är grönt, brunt och grått. Symboliken i färgerna
tydliggör sambandet med våra kärnvärden. Den gröna färgen symboliserar tillväxt, fräschör och hälsa och förknippas därför med orden miljö och hälsa. Den bruna färgen symboliserar allt som är naturligt och organsikt som även den kan förknippas med miljö. Den bruna färgen står även för pålitlighet som är vårt tredje ord i kärnvärdena. Den grå färgen uppfattas som klassisk och bär på en auktoritet och står för kunskap vilket också är det fjärde ordet i våra kärnvärden. Utöver kunskap vill vi även med den grå färgens auktoritet förmedla den vision vi vill nå – att bli marknadsledande inom ekologiska och hälsosamma tillbehör till matlagning och bakning.

Typografi
Aromaspice skiljer mellan typsnitten i tryckta medier och på webbplatsen. Anledningen är att det finns typografiska regler som skiljer de olika medierna åt.

•Typsnitt i logotyp
Typsnittet i Aromaspice logotyp heter Camenta.

• Typsnitt på webbplatsen
Huvudrubriker: Calibri. Fungerar bra ihop med Arial (typsnitt på brödtext. Teckengrad ca 18 pt.
Mellanrubriker:: Calibri. Fungerar bra ihop med Arial (typsnitt på brödtext). Teckengrad ca 16 pt.
Brödtext: Arial. Det är en linjär som är väldigt lättläst på skärmen. Teckengrad ca 10-11 punkter.
Utmärkning av ord sker med Arial Bold.
I vissa fall kan även typsnittet Georgia fungera på webbplatsen. Det är en antikva (seriff) som fungerar bra i kortare texter på skärmar.
Arial får även användas i vissa fall i rubriker som tex i menyer.

• Typsnitt i tryckta medier – etikett
Camenta, Versaler. Teckengrad 11 pt.

• Typsnitt i tryckta medier – kontorsmaterial
Huvudrubriker: Arial Bold, 18 pt.
Mellanrubriker: Arial Narrow Bold, 14pt
Brödtext: Adobe Garamond, 12 pt.
Utmärkning av ord sker med Adobe Garamond Bold.

• Typsnitt i tryckta medier – visitkort
Namn: Georgia, 11 pt.
Adressuppgifter: Arial, 10 pt.
Webbadress: Arial Narrow, 12 pt.




SEO - Search Engine Optimization / Sökmotoroptimering

SEO innebär att man försöker få en webbsida att synas så högt upp som möjligt bland resultaten vid sökningar på tex google. 
Rangordningen av webbsidor sker automatiskt genom algoritmer, vilket innebär att man skall försöka optimera på ett sätt som gör att algoritmerna tar hänsyn till det.

Sökmotorer vill att sökresultaten ska vara så relevanta som möjligt för den som söker på ett specifikt sökord. Därför belönar sökmotorerna sådant som är till nytta för surfaren, som god kvalitet, användarvänlighet, unikt och omfattande material.

Google är den sökmotor som idag anses vara den viktigaste sökmotorn att optimera för. Google använder sig bland annat av en algoritm som kallas PageRank. Den mäter vilken status en sida har på nätet (skala 0-10 enligt Google Toolbar). På senare tid har denna algoritm ifrågasatts då sidor med låg PageRank kan ranka högre än en sida med hög PageRank. Därför ses den numera som en indikator för sidans status.

Metod för sökmotoroptimering
Vanligt är att man delar upp två tekniker för sökmotoroptimering, dessa är onpage- och offpage metoder.

Onpage-metoder
Denna metod går ut på att modifiera den egna webbsidan och webbplatsen så att den blir tilltalande för rangordningsalgoritmerna.

Till denna metod hör:
  • Nämna viktiga nyckelord högt upp på sidan.
  • Formatera rubriker med HTML-taggar, som h1, h2 eller h3 och inkludera viktiga nyckelord i dessa ruriker.
  • Använda unik text i title-taggen på varje sida och se till att den texten överrensstämmer med h1-rubriken och med länktexten som används internt på webbplatsen.
  • Skriva ut nyckelorden i text om man använder bilder.
  • Inte använda för mycket scriptspråk som tex Javascript, Flash och DHTML, detta gör webbsidan svårtolkad för sökmotorer.
  • Länka internt med sökorden med ankartext.
(Det fungerar inte längre att använda text som inte syns för människor, tex text med samma färg som bakgrunden eller liten typgrad. Sökmotorerna anser inte att sådan text är relevant för sidans besökare.)

Offpage-metoder
Denna metod handlar om att öka sidans tillgänglighet från andra webbplatser. Om det finns många länkar från andra (relevanta) sidor, stiger sidans ranking hos sökmotorn.

Därför är det viktigt att:
  • ankartexten som används i länkarna är relevant till sidans innehåll och sökorden man optimerar mot.
  • få andra webbsidor, speciellt de som behandlar samma ämne, att länka till sidan som ska sökmotoroptimeras.
  • se till att sidan kommer med i bra länkkataloger.

Googles riktlinjer
Google har tagit fram några riktlinjer som den webbansvarige kan följa. Om man följer dessa riktlinjer hjälper man Google att hitta, indexera och ranka sin webbplats.

Dessa riktlinjer är:
  • Riktlinjer för design och innehåll
  • Tekniska riktlinjer
  • Riktlinjer för kvalitet
Några av riktlinjerna för design och innehåll:
  • Fundera på vilka sökfrågor som folk kommer att använda och se till att dessa ord finns på webbplatsen.
  • Se till att din webbplats har tydlig hierarki och tydliga textlänkar.
  • Googles sökrobot känner inte igen bilder, använd i så fall ALT-attributet om du ska använda bilder. Använd text istället för bilder vid viktiga namn, länkar och viktigt innehåll.
  • Se till att <title>-element och ALT-attribut är korrekta.
  • Kontrollera trasiga länkar och se till att HTML-koden är korrekt.
  • Vid användandet av dynamiska sidor (webbadress som innehåller ett frågetecken), bör du tänka på att inte alla sökrobotar genomsöker dynamiska sidor.
Några av de tekniska riktlinjerna:
  • Använd filen robots.txt på din webbserver. Den informerar sökrobotarna om vilka kataloger som kan genomsökas. se till att den är aktuell för webbplatsen så att den inte av misstag blockerar sökroboten Googlebot.
  • Många sökmotorer ser webbplatsen som textwebbläsaren Lynx. Använd därför denna för att granska webbplatsen. Om Lynx har problem att korrekt se funktioner som JavaScript, Flash, ramar mm så kan sökrobotar också ha problem när de genomsöker webbplatsen.
  • Testa sidan i olika webbläsare så att du vet om den visas korrekt.
  • Se till att webbservern har stöd för HTTP-rubriken "If-Modified-Since". Detta gör att webbservern kan informera Google om innehållet har ändrats sedan den senast genomsöktes.
Några av riktlinjerna för kvalitet:
  • Lura inte användarna genom att visa ett annat innehåll än vad du ger sökmotorerna (Cloaking).
  • Undvik dold text och dolda länkar.
  • Skicka inte automatiska frågor till Google - tex genom "WebPositionGold", de förbrukar datorresurser och bryter mot Googles användarvillkor.
  • Överför inte sidor med irrelevanta sökord.
  • Skapa inte flera sidor och domäner med samma innehåll.
  • Skapa inte sidor som installerar virus, trojaner eller som utför lösenordsfiske.

Kom ihåg!

Ord att lägga på minnet:

Pagerank - Sidrankning. En sida som Google tycker har bra innehåll får högt PR (pagerank). Pagerank avgör hur ofta Googles robot ska komma till sidan och söka ny, uppdaterad information. Högre PR ger oftare besök av roboten.

Titeltagg - <title>Vivamus mi lectus concilio</title>, Texten som syns högst upp i kanten av webbläsare.

H1 (h1 tag) - <h1>Nyckelord</h1>, HTML-koden som visar Meta-titeln och vad sidan handlar om. Nyckelordet som du vill ranka bör vara här. Andra titlar på sidan bör vara <h2> och <h3>.

Ankartext - Används vid länkar. Finns två olika sätt att länka:
  • Skriva ut hela adressen (http://www.prunellamodularis.blogspot.com).
  • Eller gömma länken i en href-tag (<a href="http://www.prunellamodularis.blogspot.com"</a>) - href-taggen ligger då i ett ord - tex "min sida".
Serp - Serach Engine Results page, en lista på sökresultat som varje sökmotor genererar när du ställer en fråga. 






Mer om sökordsmarknadsföring - AdWords

För att få bra ranking ska man ha bra matchning mellan sökfråga - annons - landningssida (sidan besökaren hamnar på när den klickar på annonsen). 

Det finns en formel för tilldelning av position:
CPC bud x Kvalitetsresultat = AdRank
(Kvalitetsresultat/Qualityscore - poäng som varje annons får tilldelat i varje auktion.)

Kombination av det CPC-bud du angivit och Kvaliteten på din annons ger en total rankning. Den totala rankningen ger dig en position på google. 
Har du för dålig kvalitet på annonsen kommer den aldrig att hamna längst upp hur mycket du än betalar i CPC.

Man kan hamna långt fram med sin annons även om man inte betalar mest i CPC. 
Bättre CTR (klick/visningar=%) ger bättre Quality Score och ger därigenom bättre position. 

Det lönar sig att jobba med kvaliteten på annonserna!

Lite om sökord
Man kan inte tänka ut vad folk söker på - håll dig bred i början och gå igenom listorna (sökorden) för att se vad som är relevant. Det som inte är relevant kan användas som negativa sökord (sökord som inte får trigga din annons).

Google AdWords
Man kan annonsera på google.se och andra sidor som är del av google (displaynätverk). Väljer du att annonsera på displaynätverket försvinner möjligheten att använda sig av olika matchningsalternativ (exakt, fras, plus osv). Din annons kan hamna på andra webbsidor på nätet som tex bloggar med undersidor/kategorisidor. Displaynätverk innebär kontextuell matchning -  google gör en tolkning av vad din annons handlar om för att sedan visa din annons på en sida. Annonsen kan triggas att visas på en sida som inte är relevant för din annons. Det är en stor nackdel med displaynätverk.

Att annonsera på google.se innebär endast CPC.
Displaynätverk kan vara både CPC och CPM. Eftersom man på displaynätverk kan annonsera med bilder (bild=CPM).




söndag 12 februari 2012

Sektioner, Kategorier, Artiklar - Joomla

Det är viktigt att man från början förstå vikten av en tydlig struktur.


Sektionerna kan tex vara olika länder. 
Till städerna behöver man dela upp information i olika kategorier, tex olika städer i länderna. 
Till dessa kategorier behöver man artiklar, tex nöje, bad och sevärdheter.

Du börjar med att lägga till sektioner, därefter lägger du till kategorier och väljer vilken sektion de skall tillhöra. När det blir dags för att skriva artiklar är det viktigt att välja rätt kategori och sektion som artikeln skall tillhöra.


Om du sedan vill att dessa kategorier och artiklar skall synas i en meny, ser du till att det finns en modul som heter "meny - main menu".
Sedan går du in under "Meny", väljer fliken "main menu". Där väljer du "ny".
Därefter klickar du på "artiklar" > "en artikel". 
Nu skapar du kategorierna i menyn - skriver in städernas namn (rubrk) och väljer "överliggande objekt"> överst.
Därefter lägger du till artiklarna på samma sätt - "ny" > "artiklar" > "en artikel", skriver en rubrik och klickar i "överliggande objekt" på den staden artikeln tillhör.









Joomla!

Vi har äntligen börjat komma igång med "Joomla-sidan", där jag ska ha mitt fiktiva företag. Just nu håller vi på att lära oss om hur man lägger upp allt från artiklar till nya moduler. 


Jag längtar tills vi får börja skapa den riktiga sidan. Till den kommer vi att använda oss av "Artisteer" - Joomla template maker. Det innebär att jag ska kunna göra min egna design på sidan och slippa använda mig av färdiga mallar.


Mer komponenter som vi kommer att använda oss av är " Virtuemart" - gratis e-handelsplattform. Med denna får man olika moduler som tex kundvagn och sökfunktion.


Under förra lektionen laddade vi ner pluggen "fboxbot" som ger besökaren möjligheten att klicka på en mindre bild så att den blir större. En mycket bra funktion.


En bra funktion att arbeta med Joomla är att man kan redigera artiklar både i "back-end" och i "front-end". När man redigerar artiklar i "front-end" loggar man helt enkelt in på sidan, sedan visas en ikon för papper och penna som man klickar på. Därefter är det bara att börja redigera.
(Man har en modul för "log in", där kan man även välja vilka sidor som ska ha "log in" möjlighet.)


  • Komponent = Externt program som installeras i Joomla. 
  • Modul = kan vara fristående eller hänga ihop med komponenten, ex. Photoshop har penslar som man kan ladda ner - penslarna är i detta fallet moduler.

Tänk på att allt som installeras till Joomla ska vara zip-filer/komprimerade filer. Programmet zippar upp åt dig!











måndag 6 februari 2012

Ord inom sökordsmarknadsföring


Några förklaringar på förkortningar/ord inom sökordsmarknadsföring:


CTR = Click Through Rate (klick/visningar=%). Antalet klick som annonsen/sponsrade länken tar emot dividerat med antalet gånger den har visats. CTR mäter hur bra reklamkampanjen har lyckats fånga besökarens intresse.


CPC = Cost Per Click, kan även vara PPC (Pay Per Click). En annonsör köper sökord för sin webbplats på tex Google. Användaren av sökmotornätverket skriver in en sökfråga som triggar annonsörens sökord vilket gör att annonsen visas i anslutning till sökresultatet. När användaren klickar på annonsörens länk får då annonsören betala en viss klick-kostnad.

CPM = Cost Per Mille, kostnad per tusen visningar. (Exempel. En sida har 100 000 visningar. Annonsören betalar 2,50 kr per 1000 visningar. 100 x 2,5 = 250 kr för 100 000 visningar.)


Display-nätverk = Det är partnersajter till Google som tex. bloggar / webbplatser, sociala nätverk, som samtycker till att visa Google-annonser. Dessa används för att publicera Google-annonser. Dina annonser visas endast i display-nätverket om du tillåter det genom en förinställd standard i Google AdWords.


Sökpartners = Webbplatser i söknätverket som samarbetar med Google för att visa annonser. Du kan välja om du vill att dina annonser visas hos sökpartners genom att välja eller klicka bort alternativet för söknätverket i Google AdWords.


Konvertering (omvandling) = När ett klick på din annons leder till ett beteende som är värdefullt för dig. Kan vara köp, registrering, hämtning av material osv. Du bestämmer vilken åtgärd som räknas som omvandling. Du kan identifiera vad kunderna gör på din webbplats kostnadsfritt med verktyget omvandlingsspårning i Google AdWords. Det finns två typer av omvandlingar som kan visas i rapporterna:
En per klick - Omvandlingar som räknas som en per kund även om kunden gör flera omvandlingar. Praktisk metod vid tex registreringar.
Många per klick - Kan räkna flera omvandlingar för varje annonsklick. Praktisk vid tex e-handelsköp.







AdWords

Sökordsmarknadsföring


Detta kan du (delvis) påverka:

  • Varför din annons skall visas (vilken sökfråga).
  • När annonsen skall visas (tidpunkt, årstid, dag osv).
  • Var på jorden annonsen skall visas.
  • Vilken position på sidan annonsen skall visas (genom budgivning och kvalitet på annonsen).
  • Hur annonsen som visas skall se ut.

AdWords struktur

Det finns olika nivåer på ett konto:
  • Kampanj
  • Annonsgrupp
  • Annonser
Man bör ha flera annonsgrupper i en kampanj för att se vilken som funkar bäst, hur många som söker på vad i annonserna. Varje annonsgrupp bör även ha flera annonser.
Annonserna roterar, vilket innebär att de ej matchas med ett specifikt sökord i samma annonsgrupp. Detta för att se vilken som presterar bäst (CTR).


(Exempel. Du har en städfirma som städar åt både privata hushåll och firmor. Kampanjen kan då heta städföretagets namn. Lämpligt blir då att dela upp privata hushåll och firmor i två olika annonsgrupper. Dessa annonsgrupper ska sedan ha annonser för specifika delar inom annonsgrupperna. Exempelvis kan privata hushåll innebära en annons för vanlig städhjälp och en annan som riktar in sig mot flyttstädning.)

Om Google gillar din annons får du lägre klickkostnad (CPC).
Bra kvalitet + pris = bra placering på Google. 

Det gäller att få rätt besökare genom annonsen, man vill slippa de som inte tänker köpa något men ändå klickar på annonsen. Det ger bara dig som annonsör onödiga utgifter.

Sökfråga - någon gör en sökning på Google, sökfrågan matchas med sökord som är angivet av dig som annonsör för att din annons skall visas.

Du har olika matchningsalternativ att välja mellan när du skriver in dina sökord:
  • Bred
  • Modifierad bred (plus)
  • Fras
  • Exakt
  • Negativ
Detta är bra för att få reda på hur många som sökt (skrivit en sökfråga) på exakt de sökord du skrivit in.