söndag 29 januari 2012

Kommunikativ plattform

I min utbildning kommer jag att få göra en e-handelssajt till ett fiktivt företag. Jag har valt att arbeta med kryddor.

Här kan ni läsa vad mitt syfte, vision och mål är med företaget och vilka målgrupper jag riktar in mig mot:


Kommunikativ plattform för mitt fiktiva företag

Syfte
Intresset för naturliga produkter utan tillsatser ökar. Vi vill ge våra konsumenter möjligheten att göra nyttiga val med våra ekologiska och hälsosamma produkter.

Vision
Vår vision är att avancera från ett kryddmärke till att bli marknadsledande inom ekologiska och hälsosamma tillbehör till matlagning och bakning.

(Till visionen hör bland annat: buljongtärningar, dressingmix, kokosnötsmjöl, fibrex (kostfiber), fiberhusk (psylliumfröskal), mandelmjöl, pofiber (potatisfiber), bakpulver, vaniljextrakt, lakritsrot.)

Mål
Att få 100 nya kunder efter reklamkampanjen som sker 2/4-27/4 2012.
Ny reklamkampanj under hösten 2012 (4/8-25/9) ska medföra 200 nya kunder.

(Eftersom jag har två mål måste jag göra två olika kommunikativa plattformar.)

Målgrupper:

Hälso Anna 29 år
  • Har läst kost och näringslära på universitetet.
  • Tänker mycket på vad hon äter. Det blir mycket fisk, kyckling eller vegetariskt.
  • Lagar mat hemma och tar med matlåda till jobbet. Äter ute ca 1 gång per vecka.
  • Tränar sex dagar per vecka.
  • Övre medelklass.
  • Röstar på miljöpartiet.
  • Bor i en storstad.
  • Singel.
  • Använder sig av sociala medier som Facebook.
  • Lyssnar på spotify.
  • Läser kvällspressen på internet.
  • Beställer ibland ekologisk hälsokost på internet, sådant som är svårt att få tag på i vanliga butiker, tex mandelmjöl.


Yoga Peter 45 år
  • Värnar om miljön och älskar att vara ute i naturen.
  • Äter kött men det blir oftast vegetariskt.
  • Lagar mat hemma och tar med matlåda till jobbet. Äter sällan ute.
  • Utövar yoga tre dagar per vecka.
  • Medelinkomsttagare.
  • Röstar på miljöpartiet.
  • Bor ute i landsbygden.
  • Gift med Karin, som också älskar att vara ute i naturen.
  • Sitter sällan framför datorn men läser dagspress och kvällspress på internet.
  • Ekologiska produkter är väldigt viktigt för honom och han vet om att man kan beställa det på nätet, men han är lite osäker på om det är säkert att handla från e-handelssajter.


Tvåbarnsmamman Johanna 38 år
  • Har kollat mycket på Anna Skipper och blivit inspirerad. Hon vill inte få i sig E-ämnen.
  • Äter gärna kött.
  • Lagar oftast mat hemma, äter ute ibland.
  • Tycker om att gå långa promenader. Har även börjat gå på gruppträningspass.
  • Medelinkomsttagare.
  • Röstar på Socialdemokraterna.
  • Bor i en mindre stad.
  • Ensamstående. Har barnen varannan vecka.
  • Använder sig ofta av sociala medier som Facebook.
  • Prenumerera på dagspress och läser kvällspress på internet.
  • Surfar ibland efter kläder, oftast till barnen.
  • Använder sig ofta av blocket.
  • Har börjat leta information om ekologiska produkter utan tillsatser på nätet och surfar ibland in på hälsokostsajter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar