måndag 13 februari 2012

Mer om sökordsmarknadsföring - AdWords

För att få bra ranking ska man ha bra matchning mellan sökfråga - annons - landningssida (sidan besökaren hamnar på när den klickar på annonsen). 

Det finns en formel för tilldelning av position:
CPC bud x Kvalitetsresultat = AdRank
(Kvalitetsresultat/Qualityscore - poäng som varje annons får tilldelat i varje auktion.)

Kombination av det CPC-bud du angivit och Kvaliteten på din annons ger en total rankning. Den totala rankningen ger dig en position på google. 
Har du för dålig kvalitet på annonsen kommer den aldrig att hamna längst upp hur mycket du än betalar i CPC.

Man kan hamna långt fram med sin annons även om man inte betalar mest i CPC. 
Bättre CTR (klick/visningar=%) ger bättre Quality Score och ger därigenom bättre position. 

Det lönar sig att jobba med kvaliteten på annonserna!

Lite om sökord
Man kan inte tänka ut vad folk söker på - håll dig bred i början och gå igenom listorna (sökorden) för att se vad som är relevant. Det som inte är relevant kan användas som negativa sökord (sökord som inte får trigga din annons).

Google AdWords
Man kan annonsera på google.se och andra sidor som är del av google (displaynätverk). Väljer du att annonsera på displaynätverket försvinner möjligheten att använda sig av olika matchningsalternativ (exakt, fras, plus osv). Din annons kan hamna på andra webbsidor på nätet som tex bloggar med undersidor/kategorisidor. Displaynätverk innebär kontextuell matchning -  google gör en tolkning av vad din annons handlar om för att sedan visa din annons på en sida. Annonsen kan triggas att visas på en sida som inte är relevant för din annons. Det är en stor nackdel med displaynätverk.

Att annonsera på google.se innebär endast CPC.
Displaynätverk kan vara både CPC och CPM. Eftersom man på displaynätverk kan annonsera med bilder (bild=CPM).




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar