tisdag 28 februari 2012

Hur skriver man för webben?

Det är svårare att läsa en text på webben. Bildskärmen har sämre upplösning - det blir jobbigt för ögat, man tappar lättare tråden på skärmen, texter störs ofta av annonser och man vet mindre om avsändaren.

På webben kan läsaren själv bestämma vilken ordning saker och ting läses, därför är läsaren inställd på att få styra själv.
Forskning visar att andelen besökare som går in på någon annan sida än startsidan ökar. Det är också vanligt att, även om besökaren hamnar på startsidan, hoppa över den och gå vidare till en annan sida på webbplatsen.

Hur läser man på webben?
Den som surfar på nätet  hittar i genomsnitt något intressant på var femte sida.
Ofta tar läsaren en snabb titt för att se om det finns något intressant, finns det inte - surfar de vidare. En liten tumregel brukar säga att hittar inte läsaren något intressant på 3-4 sekunder surfar de vidare.
De som surfar på webben är oftast ute efter en viss specifik information, de letar aktivt och otåligt efter informationen. Surfaren läser i genomsnitt en femtedel av texten. 
En kartläggning på hur läsarna rör ögonen när de tittar på en webbsida, visar att de rör sig som bokstaven F. Två snabba svep från vänster till höger och därefter kolla långsammare längs med vänstra marginalen. Anledningen är att läsaren vill hitta något intressant så fort som möjligt.

 Eftersom läsaren är otålig och skannar av sidan måste man tänka på att:
  • Viktigaste i innehållet måste framgå av de två första styckena.
  • Se till att det går att skumläsa texten.
  • Skriv rubriker som fungerar som länkar.
  • Nyckelord måste finnas i rubriker/punktlistor. 

Hur ska man då göra för att det ska gå att skumläsa texten?
Det finns olika metoder för att lyfta fram information, så att det lättare går att skumläsa en sida:
  • Ingress - en sammanfattning av texten
  • Faktaruta - underlättar för läsaren
  • Mellanrubrik - lyfter fram viktig information
  • Fetstil - markerar väsentlig information
  • Blankrad - underlättar för skumläsning
  • Indrag - tex om man vill lyfta fram ett citat
  • Punktlistor - gör informationen överskådlig

Undvik understruket! Det förknippas med länkar, kan man då inte klicka på det som är understruket irriterar.
Undvik även kursivt, det är svårare att läsa på skärmen.

Vad menas med att rubriken ska fungera som länk?
Besökaren kommer oftast in till webbsidan genom en länk, denna länk är ofta identisk med rubriken. Det är alltså rubriken som lockar till klickning. Det man vill uppnå med rubriken är att locka RÄTT läsare att klicka på länken.
Om rubriken inte är intressant för en läsare kommer den sannolikt inte att läsa resten av texten. Rubriken ska tydligt förmedla vad texten kommer att handla om. Var ALLTID tydlig när du formulerar dig på nätet.

Vad menas med nyckelord?
Nyckelord är sökord/fraser som påverkar hur högt upp på sökmotorer webbplatsen hamnar. Det som står i rubriker är därför viktigt för att få en bra position. Det gäller därför att fundera ut vad folk som är intresserade av det du erbjuder på din webbsida, använder för sökfrågor för att hitta till din webbplats.

Målgruppen
En viktig fråga att ställa sig när man skriver på webben är vem/vilka man vill nå.
Man skall även tänka på att de som inte är målgruppen kan läsa texten, så även din värsta konkurrent. 
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar