lördag 25 februari 2012

Mer om SEO, sökord och att jaga länkar

Hur vet man att googles sökrobotar hittat sidan? 
  • Googla på sidan.
  • Gå in på "cachedpages.com" och skriv in webbsidans adress, har sökrobotarna hittat sidan finns cache.

Hitta bra sökord
När man optimerar sidan med sökord måste man ta hänsyn till konkurrensen och efterfrågan. Det finns ett samband med många sökningar och konkurrensen.
Ett verkyg som kan vara bra att använda sig av är "keyword-tool" som ligger under verktyg i AdWords. Denna är egentligen inte optimerad för SEO men är lite intressant i det syftet att du även ser sökordsvolymen - hur många som söker på just det ordet.

Tänk på att AdWords och SEO har olika "spindlar" (sökmotorer som analyserar sidan).

Konkurrens i SERP - gör en konkurrensanalys
Hur många träffar kan man få på ett visst ord? Prova att skriva in ordet med och utan situationstecken.
Utan innebär att om sökordet innehåller två ord så kanske inte båda orden finns med i sökningen.

Kolla upp onpagefaktorer - vad gör att de sidor som ligger högt rankas högt?
Innehåll, titel, rubrik, länkar (inlänkar, interna länkar osv). 

 Faktorer som påverkar hur SERP:en kan se ut
  • Plats - orten du befinner dig på (google känner av det)
  • Historik - google anpassar ditt sök till de sidor du varit inne på (din historik)

 Några tips
  • Tänk på att sökmotoroptimera respektive sida på sajten!
  • Lägg inte alla resurser på att konkurrera med de största företagen. Om du har sökord "skor", välj istället specifika skor som tex "asiatiska röda skor". Var snävare.
  • Stirra dig inte blind på positionen och antal besökare. Det gäller att få RÄTT besökare i stort antal och få dem att konvertera (köpa). Sannolikheten blir större med konvertering om du valt snävare sökord.

Varför ska man jaga länkar till sin sida?
Om många länkar till en sida ser google att många gillar den och ger sidan en högre PR (PageRank).

För att få fler länkar måste man först nå ut till andra och det kan man göra genom:
  • Webbkataloger - anmäler sin sida dit.
  • Trafikbyte - besök andra sidor och få fler besökare.
  • Gå med i blogglistor
  • Länkhjul
  • Länkvänner - länka till en sida och få en länk tillbaka.
  • Twitter
  • Facebook
  • Skriva en länk i andras gästlistor

Räkneexempel, sökningar och konverteringsgrad genom hög vs låg kundförtjänst:

Sökord: Avtal

  • Kundförtjänst: 15 000kr
  • Sökningar - 1000st

1000 sök x CTR 1% = 10 besök 
konverteringsgrad på 10% = 1 kund
1 kund x 15 000kr = 15 000kr

Sökord: Arbetsrätt

  • Kundförtjänst: 5000 kr
  • Sökningar: 5000st

5000 sök x CTR 1% = 50 besök
konverteringsgrad på 10% = 5 kunder
5 kunder x 5000kr = 25 000kr







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar