måndag 13 februari 2012

SEO - Search Engine Optimization / Sökmotoroptimering

SEO innebär att man försöker få en webbsida att synas så högt upp som möjligt bland resultaten vid sökningar på tex google. 
Rangordningen av webbsidor sker automatiskt genom algoritmer, vilket innebär att man skall försöka optimera på ett sätt som gör att algoritmerna tar hänsyn till det.

Sökmotorer vill att sökresultaten ska vara så relevanta som möjligt för den som söker på ett specifikt sökord. Därför belönar sökmotorerna sådant som är till nytta för surfaren, som god kvalitet, användarvänlighet, unikt och omfattande material.

Google är den sökmotor som idag anses vara den viktigaste sökmotorn att optimera för. Google använder sig bland annat av en algoritm som kallas PageRank. Den mäter vilken status en sida har på nätet (skala 0-10 enligt Google Toolbar). På senare tid har denna algoritm ifrågasatts då sidor med låg PageRank kan ranka högre än en sida med hög PageRank. Därför ses den numera som en indikator för sidans status.

Metod för sökmotoroptimering
Vanligt är att man delar upp två tekniker för sökmotoroptimering, dessa är onpage- och offpage metoder.

Onpage-metoder
Denna metod går ut på att modifiera den egna webbsidan och webbplatsen så att den blir tilltalande för rangordningsalgoritmerna.

Till denna metod hör:
  • Nämna viktiga nyckelord högt upp på sidan.
  • Formatera rubriker med HTML-taggar, som h1, h2 eller h3 och inkludera viktiga nyckelord i dessa ruriker.
  • Använda unik text i title-taggen på varje sida och se till att den texten överrensstämmer med h1-rubriken och med länktexten som används internt på webbplatsen.
  • Skriva ut nyckelorden i text om man använder bilder.
  • Inte använda för mycket scriptspråk som tex Javascript, Flash och DHTML, detta gör webbsidan svårtolkad för sökmotorer.
  • Länka internt med sökorden med ankartext.
(Det fungerar inte längre att använda text som inte syns för människor, tex text med samma färg som bakgrunden eller liten typgrad. Sökmotorerna anser inte att sådan text är relevant för sidans besökare.)

Offpage-metoder
Denna metod handlar om att öka sidans tillgänglighet från andra webbplatser. Om det finns många länkar från andra (relevanta) sidor, stiger sidans ranking hos sökmotorn.

Därför är det viktigt att:
  • ankartexten som används i länkarna är relevant till sidans innehåll och sökorden man optimerar mot.
  • få andra webbsidor, speciellt de som behandlar samma ämne, att länka till sidan som ska sökmotoroptimeras.
  • se till att sidan kommer med i bra länkkataloger.

Googles riktlinjer
Google har tagit fram några riktlinjer som den webbansvarige kan följa. Om man följer dessa riktlinjer hjälper man Google att hitta, indexera och ranka sin webbplats.

Dessa riktlinjer är:
  • Riktlinjer för design och innehåll
  • Tekniska riktlinjer
  • Riktlinjer för kvalitet
Några av riktlinjerna för design och innehåll:
  • Fundera på vilka sökfrågor som folk kommer att använda och se till att dessa ord finns på webbplatsen.
  • Se till att din webbplats har tydlig hierarki och tydliga textlänkar.
  • Googles sökrobot känner inte igen bilder, använd i så fall ALT-attributet om du ska använda bilder. Använd text istället för bilder vid viktiga namn, länkar och viktigt innehåll.
  • Se till att <title>-element och ALT-attribut är korrekta.
  • Kontrollera trasiga länkar och se till att HTML-koden är korrekt.
  • Vid användandet av dynamiska sidor (webbadress som innehåller ett frågetecken), bör du tänka på att inte alla sökrobotar genomsöker dynamiska sidor.
Några av de tekniska riktlinjerna:
  • Använd filen robots.txt på din webbserver. Den informerar sökrobotarna om vilka kataloger som kan genomsökas. se till att den är aktuell för webbplatsen så att den inte av misstag blockerar sökroboten Googlebot.
  • Många sökmotorer ser webbplatsen som textwebbläsaren Lynx. Använd därför denna för att granska webbplatsen. Om Lynx har problem att korrekt se funktioner som JavaScript, Flash, ramar mm så kan sökrobotar också ha problem när de genomsöker webbplatsen.
  • Testa sidan i olika webbläsare så att du vet om den visas korrekt.
  • Se till att webbservern har stöd för HTTP-rubriken "If-Modified-Since". Detta gör att webbservern kan informera Google om innehållet har ändrats sedan den senast genomsöktes.
Några av riktlinjerna för kvalitet:
  • Lura inte användarna genom att visa ett annat innehåll än vad du ger sökmotorerna (Cloaking).
  • Undvik dold text och dolda länkar.
  • Skicka inte automatiska frågor till Google - tex genom "WebPositionGold", de förbrukar datorresurser och bryter mot Googles användarvillkor.
  • Överför inte sidor med irrelevanta sökord.
  • Skapa inte flera sidor och domäner med samma innehåll.
  • Skapa inte sidor som installerar virus, trojaner eller som utför lösenordsfiske.

Kom ihåg!

Ord att lägga på minnet:

Pagerank - Sidrankning. En sida som Google tycker har bra innehåll får högt PR (pagerank). Pagerank avgör hur ofta Googles robot ska komma till sidan och söka ny, uppdaterad information. Högre PR ger oftare besök av roboten.

Titeltagg - <title>Vivamus mi lectus concilio</title>, Texten som syns högst upp i kanten av webbläsare.

H1 (h1 tag) - <h1>Nyckelord</h1>, HTML-koden som visar Meta-titeln och vad sidan handlar om. Nyckelordet som du vill ranka bör vara här. Andra titlar på sidan bör vara <h2> och <h3>.

Ankartext - Används vid länkar. Finns två olika sätt att länka:
  • Skriva ut hela adressen (http://www.prunellamodularis.blogspot.com).
  • Eller gömma länken i en href-tag (<a href="http://www.prunellamodularis.blogspot.com"</a>) - href-taggen ligger då i ett ord - tex "min sida".
Serp - Serach Engine Results page, en lista på sökresultat som varje sökmotor genererar när du ställer en fråga. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar