måndag 13 februari 2012

Grafisk Profil

I en grafisk profil är det viktigt att ha med kärnvärden, logotyp, bildspråk, färger, typografi och det grafiska uttrycket.

Här kan du läsa min grafiska profil för "Aromaspice":

Inledning – det grafiska uttrycket
Det grafiska uttrycket för Aromaspice ska associera det vi står för – ekologiska produkter utan tillsatser.
Vår slogan är ”För miljön och hälsans skull” och ska vara ett tydligt koncept genom hela den grafiska profilen, eftersom den är tydligt förknippad med de målgrupper Aromaspice vänder sig till.
Eftersom Aromaspice är ett e-handelsföretag är det viktigt för oss hur vi framställer oss på internet. Vår webbsida ska förmedla att hälsosam kost även innebär rätt kryddor och örter och att det redan uppstår vid tillverkningsstadiet. Dit hör miljön, då våra produkter baseras på att de kommer från certifierade tillverkare och odlare. Det innebär att produkterna odlas och tillverkas utan varken konstgjorda eller kemiska ämnen.
För att tydliggöra sambandet mellan vår webbsida och vår slogan har vi noggrant valt ut färger som även har ett samband med de kärnvärden vi vill förknippas med.

Kärnvärden
För Aromaspice är kärnvärden viktiga grundstenar i varumärkesplattformen. De ska tydligt kopplas samman med våra grundläggande värderingar. Vi har valt orden miljö, hälsa, pålitlighet och kunskap.

Miljö - för våra ekologiska produkter. (ISO cert 14001 och garanti genom EU:s förordning 2092/91, att våra produkter är kontrollerade.)
Hälsa - för att våra produkter inte innehåller några tillsatser som klumpförebyggande medel,
smakförstärkare, socker och salt.
Pålitlighet - för att vi har säker e-handel och har snabb leverans.
Kunskap - för att vi har mycket god kunskap inom miljövänliga och hälsosamma produkter och
noggrant väljer våra leverantörer.

Logotyp
Den vektoriserade bilden symboliserar aromerna som frigörs under matlagningen/bakningen och avger en god doft.
Typsnittet följer bildens former och dess symbolik för aromerna. Namnet skrivs alltid med gemener i logotypen.
Logotypen får endast vara på vit bakgrund.

Bildspråk
Aromaspice har valt att säkerställa grundregler för bildspråk, då det är viktigt att bilderna uttrycker det vi med våra kärnvärden associerar oss med.
Bilderna skall alltid vara i färg. De får vara fotograferade både utomhus och i studio.
Bilderna skall vara starkt associerade till miljö och hälsa.

Färger
Vi har valt tre huvudkategorier på färger. Dessa är grönt, brunt och grått. Symboliken i färgerna
tydliggör sambandet med våra kärnvärden. Den gröna färgen symboliserar tillväxt, fräschör och hälsa och förknippas därför med orden miljö och hälsa. Den bruna färgen symboliserar allt som är naturligt och organsikt som även den kan förknippas med miljö. Den bruna färgen står även för pålitlighet som är vårt tredje ord i kärnvärdena. Den grå färgen uppfattas som klassisk och bär på en auktoritet och står för kunskap vilket också är det fjärde ordet i våra kärnvärden. Utöver kunskap vill vi även med den grå färgens auktoritet förmedla den vision vi vill nå – att bli marknadsledande inom ekologiska och hälsosamma tillbehör till matlagning och bakning.

Typografi
Aromaspice skiljer mellan typsnitten i tryckta medier och på webbplatsen. Anledningen är att det finns typografiska regler som skiljer de olika medierna åt.

•Typsnitt i logotyp
Typsnittet i Aromaspice logotyp heter Camenta.

• Typsnitt på webbplatsen
Huvudrubriker: Calibri. Fungerar bra ihop med Arial (typsnitt på brödtext. Teckengrad ca 18 pt.
Mellanrubriker:: Calibri. Fungerar bra ihop med Arial (typsnitt på brödtext). Teckengrad ca 16 pt.
Brödtext: Arial. Det är en linjär som är väldigt lättläst på skärmen. Teckengrad ca 10-11 punkter.
Utmärkning av ord sker med Arial Bold.
I vissa fall kan även typsnittet Georgia fungera på webbplatsen. Det är en antikva (seriff) som fungerar bra i kortare texter på skärmar.
Arial får även användas i vissa fall i rubriker som tex i menyer.

• Typsnitt i tryckta medier – etikett
Camenta, Versaler. Teckengrad 11 pt.

• Typsnitt i tryckta medier – kontorsmaterial
Huvudrubriker: Arial Bold, 18 pt.
Mellanrubriker: Arial Narrow Bold, 14pt
Brödtext: Adobe Garamond, 12 pt.
Utmärkning av ord sker med Adobe Garamond Bold.

• Typsnitt i tryckta medier – visitkort
Namn: Georgia, 11 pt.
Adressuppgifter: Arial, 10 pt.
Webbadress: Arial Narrow, 12 pt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar