måndag 5 mars 2012

Få besökaren att bli kund

Konvertering/Omvandling
När en besökare gör något aktivt som anses viktigt för företaget kallas för konvertering eller omvandling. En konvertering/omvandling är tex när någon köper något, fyller i ett kontaktformulär, laddar ner en fil mm.

Lead
Med lead menas potentiella kunder. Potentiella kunder kan vara personer som har kontaktat företaget för mer information om en produkt eller tjänst. Det kan också vara kontakter som företagets egna säljare har tagit och som kan leda till en konvertering.

Webbsidans syfte
Webbsidan ska ge en bild av företaget - profil, den ska också ge information om vad man kan erbjuda kunden och sälja (e-handel).

Alla webbplatser borde sträva efter att vara:
  • Förtroendeingivande
  • Fokuserad
  • Strukturerad
  • Lättnavigerad
  • Överskådlig

Tala besökarens språk!
Besökaren söker information och är otålig. Första intrycket är viktig, om den fångar besökarens intresse fortsätter hon/han att söka information i texten som finns i "main-box". Informationen är det viktigaste för besökaren, många webbyråer lägger ner FÖR mycket tid åt "template" - hur sidan ser ut, färger osv.

Led besökaren rätt direkt - vidare till nästa steg för RÄTT info. Tänk dig in i personens frågor. Skriv lagom mycket om hur företaget kan hjälpa kunden. Det handlar om att få besökaren att agera - konvertera.

Funktioner
Om man har en e-handel bör man tänka på att ha funktionen "shoppingbag", det är bättre än att ha "köp" direkt vid produkten. Med en "shoppingbag" kan besökaren handla vidare utan att föras vidare till en annan sida, vilket uppfattas som krångligt och risken att man förlorar kunden är då stor.

Det är även viktigt att tänka på att besökaren vill ha säkerhet. Om man vill att de lämnar ut sin mailadress så kan det vara bra att skriva tex "Vi lämnar aldrig ut din mailadress".

Lyft gärna fram "fri frakt", "fri retur", "prisgaranti", "30-dagars öppet köp", "fakturaavgift".

Information om frakt och leverans bör framförallt finnas i "shoppingbagen" och under "köp".








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar