- Målsättningar för uppdragsgivare
- Målgrupp
- Behov hos målgrupp
- Produkt/tjänst
- Innehåll/Sortiment/Kategorier
- Konkurrenter
- Funktioner
- Struktur
Glöm inte SWOT-analysen!"Strengths", "Weaknesses", "Opportunities" och "Threats".
exempel:
Styrkor - man är marknadsledare
Svagheter - okänd bland kunderna/höga priser/dålig kvalitet
Möjligheter - ekonomiskt klimat (låg- eller högkonjunktur)/teknik (nya uppfinningar)
Hot - konkurrenternas aktivitet (ny lansering av en produkt)
Förstudien definierar vad man kan göra. För att få fram vad man ska göra måste man ta fram en kravspecifikation:
- Krav/önskemål från kunder/marknad
- Krav/önskemål från organisation
- Funktioner
- Struktur
- Tekniska krav
- Ekonomiska krav
- Övriga önskemål/krav
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar