måndag 23 januari 2012

Förstudie och kravspecifikation för e-butik

För att veta vilka möjligheter som finns med en e-butik ska man göra en förstudie:
  • Målsättningar för uppdragsgivare
  • Målgrupp
  • Behov hos målgrupp
  • Produkt/tjänst
  • Innehåll/Sortiment/Kategorier
  • Konkurrenter
  • Funktioner
  • Struktur

Glöm inte SWOT-analysen!"Strengths", "Weaknesses", "Opportunities" och "Threats".

exempel:
Styrkor - man är marknadsledare
Svagheter - okänd bland kunderna/höga priser/dålig kvalitet
Möjligheter - ekonomiskt klimat (låg- eller högkonjunktur)/teknik (nya uppfinningar)
Hot - konkurrenternas aktivitet (ny lansering av en produkt)

Förstudien definierar vad man kan göra. För att få fram vad man ska göra måste man ta fram en kravspecifikation:
  • Krav/önskemål från kunder/marknad
  • Krav/önskemål från organisation
  • Funktioner
  • Struktur
  • Tekniska krav
  • Ekonomiska krav
  • Övriga önskemål/krav

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar