söndag 29 januari 2012

Annonsering på internet - begrepp

Vid annonsering på internet finns en hel del begrepp att känna till:

CPM - Cost per mille (priset per 1000 visningar)
CPC - Cost per click (CPM/klick=kr)
CTR - Click through rate (klick/visningar=%)
CPO - Cost per order
CPA - Cost per action
CPL - Cost per lead
CPE - Cost per engagement

Banner - Bild/Displayannons.
Sökord - Ett eller flera sökord i AdWords triggar annons. Kan bestå av ett eller flera ord.
Sökfråga - Sökning på google. Kan bestå av ett eller flera ord.
Klick - Någon klickar på annonsen.
Besök - När någon kommer in på din webbplats.
Affiliate - (Ansluten/Anknuten) Genom annons på webbsajt dirigerar trafik till en annan sajt. 
Publicist - Webbsida.
Cookies - Fil som läggs i datorn. Det innebär att om samma dator gör två besök på en sajt så räknas det bara som ett besök.

Affiliateprogram/system - Länkar vidare besökare till en annonsör mot betalning. Länkarna finns på publicisters sidor, det är banners som de hämtat från Affiliatesystemet. Kommissionen kan vara ett avslut (de som klickat på länken och genomför ett köp), eller en ersättning för varje unik besökare som omdirigerats.

Om personen genomförde ett köp skickar annonsören en "kickback" till publicisten, som får en viss procent av köpesumman.

Google 
Google AdWords är sponsrade länkar i högra sidfältet i google (även över den organsika delen finns plats för annonser). De icke-sponsrade länkarna kallas för organiska. 

"Google-auktion" - Man betalar mest för att ligga så långt upp på sidan som möjligt, per klick. Det bästa är att hamna rakt över den organiska delen.
Det är inte alltid den som betalar mest som får vara längst upp. Google vill att sökningen ska vara relevant!

På den organiska delen använder man sig av SEO för att få sin sida att komma högst upp i träfflistan.

Google Analytics analyserar statistik på din webbsida.

Hur triggas en matchning?
Det finns regler för hur snäv en matchning kan bli.

Ex. Låt oss säga att du säljer billiga resor till Thailand på din webbsida. Endast ordet "billiga" kan komma upp i sort sett vilken sökning som helst, därför gäller det att kombinera ordet med ett annat ord som har ett samband med vad just du har på din sida. "Billiga resor till Thailand" skulle vara ett bättre alternativ.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar