tisdag 6 mars 2012

Lite matematik

Låt oss säga att du har en kamera som kostar 300kr. Dina kostnader uppgår till 200kr. Det innebär att Din intäkt/lönsamhet när du säljer kameran blir 100kr.
Intäkten/lönsamheten kan kallas för CPA = Cost Per Action.

På Google kan man inte använda sig av CPA, därför måste man konvertera det till CPC = Cost Per Click.

För att få ett värde per klick delar du antal omvandlingar med antal klick. Vi låtsas att 100 klick gav 5 omvandlingar:
5 omvandlingar / 100 klick = 5% omvandlingsgrad

Därefter tar du max CPA, vilket i detta fallet är 100kr (från exemplet med kameran) och multiplicerar det med omvandlingsgraden:
CPA 100kr x omvandlingsgrad 5% = 5kr.

ICC (Incremental Cost per Click) = kostnaden av framgångsrika klick / antal framgångsrika klick.

Sammanfattande steg för maximal lönsamhet
1. Bestäm max CPA
2. Bestäm omvandlingsgrad
3. Räkna ut kostnaden per klick
4. Justera dina bud så att kostnad per klick = ICC

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar