tisdag 20 mars 2012

Analytics och AdWords

Koder
  • AdWords konverteringskod - ska ligga på EN sida som är VIKTIG för konvertering.
  • Analyticskod - ska finnas på alla sidor på webbplatsen.
Det finns en modul för Joomla som automatiskt lägger till koden - kallas för AdTrans.

Mål i Analytics 
Har samma funktion som konverteringsspårning i AdWords. Mål innebär att man undersöker hur många besök ur en viss kategori som har uppfyllt målen.

Kanaler Analytics 
Vägen till ett mål. Bra att ha för att kunna se vart "avhoppen" är, vilka som tex inte fullföljer målet. Man ser hur många som faktiskt går från tex formuläret till tacksidan.

Cookies 
Det finns en lag om att man måste säga till om man har cookies på sin webbplats.

AdWords 
  • Finns kvar i 30 dagar.
Analytics
  • Sektions-cookie = ett besök, avslutas 30 min efter att besökaren lämnat sidan.
  • Besöks-cookie = finns kvar i 2 år.

Matchningsalternativ
"sökord" = orden ska vara med i den ordningsföljden.
+båda +sökorden = båda orden måste finnas med
[sökord] =  exakt, inga stavfel

Söktermsrapport i AdWords
sökord > visa söktermer > lista > hämta och ladda ner som excel fil.


Den långa svansen SEO/AdWords
En lång svans bidrar med intäkter/utgifter men är svår att greppa.

Sökordskurvan:
  •  Oftast börjar sökordskurvan med ett sökord tex "skor" - ger låg konvertering. Höga kostnader och konkurrens.
  • Därefter  söker man efter sökord med 2-3 ord, tex "skor för män". Låg konvertering.
  • Efter det söker man mer snävt/specifikt. Tex "röda Nike löparskor för män". Här är konverteringsgraden stor.


Är det värdefullt att ha en lång svans?
Ja. Man vill gärna ha många besökare, men man måste få dem att göra ngt värdefullt också.
(Många besökare men RÄTT besökare.)


Hur kan man konvertera en så stor del av en differentierad massa av besökare?
Skapa en lång svans och anpassa den till besökarna.
Anpassa landningssidan och led dem vidare så att de konverterar.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar